اهمیت دوره پیش از دبستان بر کسب موفقیت های تحصیلی و زندگی در کودکان

کودکی اولین و مهم ترین دوره زندگی انسان است. کودکی، دوره ای شاخص برای توسعه مهارت های بنیادی و حرکتی می باشد. در این دوره کودک، یک نقش فعال در ساختار یادگیری و فهمیدن دارد و دانشی که در این دوران به دست می آورد، بسیار با اهمیت و تعیین کننده است. هنگامی که کودکان مدرسه را شروع می کنند، برای یادگیری مطالب جدید مشتاق هستند و اگر آمادگی لازم برای ورود به این دوره در کودک ایجاد شده باشد ، حتما ضمانت کافی برای کسب موفقیت های آینده او فراهم خواهد شد. دوره پیش از دبستان اولین مرحله آموزش و پرورش رسمی است و یک محیط رفتاری بسیار مهم برای کودکان به شمار می رود. هرچه آموزش های دوره پیش دبستانی با کیفیت بالاتری ارائه شود، کودکان دوران تحصیلی قوی تری خواهند داشت .

تعریف دوره پیش دبستانی

دوره پیش به دوره دو ساله ای اطلاق می شود که کودکان گروه سنی 4 تا 6 سال را تحت پوشش برنامه های تربیتی قرار می دهد.

اهداف برنامه ها و فعالیت های دوره پیش دبستانی

هدف آموزش و پرورش در دوره پیش از دبستان، رشد همه جانبه کودکان است . اهداف دوره پیش دبستان، در مرحله ی حیطه دانش، مهارت و نگرش عنوان می شود. این اهداف متناسب با شرایطی سنی نوآموزان به شرح زیر می باشد.

- پرورش مهارت های جسمی- حرکتی -پرورش روحیه و رفتارهای عاطفی -پرورش مهارت های ذهنی -پرورش صفات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی مبتنی بر ارزش های اسلامی -انس با قرآن و علاقه به یادگیری آن -پرورش ذوق هنری و زیبایی شناسی -تقویت حس دینی و علایق مذهبی
blog images
blog images

اهمیت دوره پیش از دبستان

دوران اولیه زندگی بسیار مهم است، زیرا تجربه های کودک د ر رسش و پختگی ساختار مغز او اثر می گذارد. بنابراین کیفیت ساختار ، مغز کودک در همه ابعاد رشدی و رفتاری او تأثیرگذار خواهد بود. بسیاری از مطالعات و پژوهش ها، نشان می دهند که محیط خانواد ه سالگی نیست و کود کان در این سن، به شرکت در فعالیت های اجتماعی بیش تری نیازمند 4پاسخ گوی رشد اجتماعی کودک بعد از این امکان را به آن ها می دهد تا با کودکان هم سن و سال خود ارتباط برقرار کرده و به ، هستن د و حضور در محیط های پیش دبستانی تدریج مهارت های اجتماعی لازم برای برقراری روابط اجتماعی را ب ه دست بیاورند. هم چنین، کودک برای برخورداری کامل از نیازمن د یک انضباط فکری است، که به طور معمول خانواده قادر به فراهم ساختن آن نیست. ،آموزش های دوره ابتدایی در صورتی که کودکان، نیازهای واقعی کودکی را در دوره پیش از دبستان دریافت ن کنند، در دوران تحصیل، در بسیاری از موارد جنبه، رشد شناختی، حرکتی، زبان، خلاقیت، عاطفی و اجتماعی، 6 دچار اختلال یادگیری، خواهند شد. کودکان در این سنین باید در فعالیت ه ا و برنامه های مناسب سن خود را دریافت کن ند. این فعالیت ها، می تواند زمینه ساز دریافت آموزش های رسمی در کودک شود.

نتیجه گیری

دوره پیش از دبستان، می تواند یادگیری و تحول کودکان را بهبود ببخشد. یافته های پژوهشی بسیاری نشان دهنده اهمیت و ضرورت در شکل دهی و موفقیت های تحصیلی کودکان در دوره های بالاتر و نیز ارتقای کارآیی درونی نظام های ،این دوره آموزشی آموزشی است. گذراندن دوره پیش دبستانی کودک را آماده برقراری روابط با همسالان و مربیان خود می کند و زمینه یادگیری رسمی را در او به وجود می آورد.